ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ Τάσεις και Πρακτικές

Κοέν Σάντρα (Καθ.ΟΠΑ)

Έτος Έκδοσης: 2020
Αρ. Σελίδων: 488
45,00 €
40,50 € Έκπτωση 10%
με ΦΠΑ
Ποσότητα
 

Ασφαλείς τρόποι πληρωμής online αγορών

 

Τρόποι Αποστολής προιόντων

Πίνακας         Περιεχοµένων

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ           ΣΕΛΙΔΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

1 Εισαγωγή στη Λογιστική Δημοσίου Τοµέα  20

1.1 Χαρακτηριστικά πορέων δημοσίου τοµέα/ Μη κερδοσκοπικών οργανισμών  21

1.1.1 Απουσία της έννοιας του κέρδους  21

1.1.2 Διαφορετική φορολογική αντιµετώπιση 21

1.1.3 Νομικές ιδιαιτερότητες 21

1.1.4 Οργανισμοί παροχής υπηρεσιών  22

1.1.5 Περιορισμοί στη στρατηγική και τους ακολουθούµενους στόχους.  22

1.1.6 Πηγές χρηµατοδότησης  22

1.1.7 Επίδραση αριθμού «πελατών».  22

1.1.8 Ρόλος επαγγελματιών  23

1.1.9 Πολιτικές επιδράσεις  23

1.2 Νέα Δημόσια Διοίκηση  24.

1.2.1 Νέα Δημόσια Χρηματοοικονομική Διοίκηση 25

1.3 Στόχοι αναμόρφωσης λογιστικών συστηµάτων  26

1.3.1 Αποδοτικότητα  26

1.3.2 Αποτελεσματικότητα  27

1.3.3 Οικονομία  28

1.3.4 Προβλήματα στη μέτρηση της αποδοτικότητας  28

1.3.4.1 Μονοπωλιακή παροχή υπηρεσιών  28

1.3.4.2 Δυσκολία αξιόπιστης μέτρησης των εκροών 29

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΝΟΤΗΤΑ 1  31

ΕΝΟΤΗΤΑ 2

2 Εκσυγχρονισμός των λογιστικών συστηµάτων  36

2.1 Διπλογραφική λογιστική  36

2.2 Λογιστικές βάσεις  37

2.2.1 Ταμειακή βάση  37

2.2.2 Οι τροποποιημένες βάσεις της λογιστικής  38

2.2.2.1 Προσαρμοσμένη (ή τροποποιημένη) ταµειακή βάση  38

2.2.2.2 Προσαρμοσμένη δεδουλευµένη βάση  39

2.2.3 Δεδουλευμένη βάση  40

2.3 Σύγκριση βάσεων - Πλεονεκτήματα: Μειονεκτήματα - Κρπική  41

2.3.1 Παραδοσιακό λογιστικό σύστηµα τομειοκής βόσης  42

2.3.2 Δεδουλευμένη λογιστική βάση  44

2.4 Προβλήματα εφαρµογής της λογιστικής δεδονλευμένης βάσης  44

2.5 Τα λογιστικά συστήµατα σε χώρες της Ευρώπης  46

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΝΟΤΗΤΑ   48

ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΕΝΟΤΗΤΑ 2  51

ΕΝΟΤΗΤΑ 3

3 Ειδικά θέµατα εσόδων - εξόδων και στοιχείων ισολογισμού

στο δημόσιο τοµέα  58

3.1 Είδη εξόδων - δαπανών στο Δημόσιο Τοµέα  58

3.2 Είδη εσόδων στο Δημόσιο Τοµέα  59

3.2.1 Έσοδα απὀ ανταλλακτικές συναλλαγές  60

3.2.2 Έσοδα που τελούν υπό περιορισμούς  61

3.2.3 Κατηγοριοποίηση των δαπανών και εσόδων   62

3.2.3.1 Μορφές παρουσίασης εξόδων - εσόδων στις λομοικές καταστάσεις  63

3.3 Στοιχεία ενεργητικού  63

3.3.1 Γη,κτιριακές εγκαταστάσεις και μηχανήματα  63

3.3.1.1 Αποσβέσεις  65

3.3.1.1.1. Λογιστική της ανανέωσης  67

3.3.1.1.2  Αναβαλλόμενη συντήρηση  67

3.3.1.1.3  Απόσβεση βάσει κατάστασης  68

    3.3.2  Αποθέματα  69

3.3.3 Στοιχεία κληρονομιάς  69

3.3.4 Στοιχεία συλλογών  70

3.3.5 Ὑποδομές  71

3.3.6 Στρατιωτικά στοιχεία  72

3.4 Υποχρεώσεις  72

3.4.1 Ὑποχρεώσεις Κεντρικής Κυβέρνησης  73

3.4.2 Ενδεχόµενες υποχρεώσεις  74

3.4.3 Δεσμεύσεις  74

3.4.4 Υποχρεώσεις γα συντάξεις  74

3.4.4.1 Πρόγραµµα καθορισµένων εισφορών 75

3.4.4.2 Πρόγραµµα καθορισµένων παροχών  75

3.4.5 Περιβολλοντικές υποχρεώσεις  75

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΝΟΤΗΤΑ3

ΑΣΚΗΣΕΙΣ  - ΕΝΟΤΗΤΑ 3

ΕΝΟΤΗΤΑ 4

4 Η χρηματοοικονοµική πληροφόρηση στο δημόσιο τοµέα  82

4.1 Οι στόχοι της χρηµατοοικονοµικής πληῥοφόρησης στο δημόσιο τοµέα  82

4.2 Οι χρήστες των οικονοµικών καταστάσεων  83

4.3 Ανάγκες πληροφόρησης των χρηστών  84

4.4 Οι οικονοµικές καταστάσεις Χρηματοοικονοµικής πληροφόρησης

του δημοσίου τοµέα  85

4.4.1 Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Θέσης  85

4.4.2 Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Επίδοσης  86

4.4.3 Κατάσταση Μεταβολής Καθαρής Θέσης. 86

4.4.4 Κατάσταση Ταμειακών Ροών  86

4.4.5 Προσάρτηµα σημειώσεων  86

4.5 Ποιοτικά χαρακτηριστικά χρηµατοοικονοµικής πληροφόρησης 86

4.5.1 Κατανοησιµότητα  87

4.5.2 Πιστή απεικόνιση  87

4.5.3           Συνάφεια 88

4.5.4 Συγκρισιµότητα   88

4.5.5 Εγκαιρότητα 88

4.5.6 Επαληθευσιµότητα  89

4.6        Ενοποιηµένες οικονομικές καταστάσεις στο το δημόσιο τοµέα  89

4.6.1 Οι ενοποιηµένες οικονομικές καταστάσεις 89

4.6.2        Η ανάγκη για ενοποίηση των οικονοµικών καταστάσεων στο δηµόσιο τοµέα 90

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΝΟΤΗΤΑ 4   93

ΕΝΟΤΗΤΑ 5

5 Κλαδικά Λογιστικά Σχέδια - Διπλογραφική λογσική: στους φορείς του δηµοαίου τοµέα  98

5.1 Προὐπολογισμός των Δημοσίων Φορέων  99

5.1.1 Διπλογραφική παρακολούθηση του προυπολογισμού  99

5.1.2 Η εκτέλεση του προὐπολογισμού ως προς τα ἐσοδα  100

5.1.3 Η εκτέλεση του προὐπολογισμού ὡς προς τα έξοδα  100

5.2 Κωδικοποίηση λογαριασμών Δημόσιου Λογιστικού  101

5.3 Αρχές Κλαδικών Λογιστικών Σχεδίων   103

5.3.1 Αρχή της Αυτονοµίας  103

5.3.2 Ἀρχή της κατ’είδος συγκέντρωσης αποθεμάτων, εξόδων και εσόδων  103

5.3.3 Αρχή της κατάρτισης του λογαριασμού γενικής εκμετάλλευσης με λογιστικές εγγραφές  103

5.4 Γενικές αρχές τήρησης των λογαριασμών  104

5.5 Μηχανογραφική τήρηση  104

5.6 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου ΠΔ 205/98   104

5.6.1 Διαδικασίες λογιστικοποίησης αγορών και δαπανών  105

5.6.1.1 Δημιουργία ἡ λήψη των σχετικών νόµιµων δκαιολογητικών  105

5.6.1.2 Έκδοση εντάλµατος πληρωμής  105

5.6.1.3 Έγκριση εντάλµατος πληρωμής  105

5.6.2 Διαδικασίες λογιστικοποίησης εσόδων 106

5.6.2.1 Ἐσοδα απὀ επιχορηγήσεις  106

5.6.3 Σύνδεση Γενικής Λογιστικής με προύπολογισμό  107

5.6.4 Σχέδιο λογαριασμών Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου ΠΔ 205/98  107

5.6.5 Οµάδες Λογαριασμών Γενικής Λογιστικής  108

5.6.6 Ιδιαιτερότητες του λογαριασμού 15: Ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση και προκαταβολές κτήσης παγίων στοιχείων  114

5.6.6.1  Λογαριασμοί 15.11 και 15.13   115

5.6.6.2  Λογαριασμοί 15.14 ἑως 15.17   116

5.6.7  Παρακολούθηση του προὐπολογισμού µέσω των λογαριασμών τάξεως  117

5.6.8  Κωδικοποίηση λογαριασμών στην ομάδα 0   118

5.6.9  Λογαριασμός 02.00 "Προυπολογισμός Δαπανών”   120

5.6.10  Λογαριασμός 02.10 "Εκτέλεση προὐπολογισμού δαπανών”  121 

5.6.11  Λογαριασμός 02.21 Ἀναληφθείσες υποχρεώσεις - δεσμεύσεις πιστώσεων"  122

5.6.12  Λογαριασμός 02.29 "Προπληρωμές"  123

5.6.13  Λογαριασμός 02.30 Ἐνταλματοποιηθείσες δαπάνες”  124

5.6.14  Λογαριασμός 02.31 "Απολογισμός δαπανών (πραγµατοποιηθείσες δαπάνες)"  125

5.6.15  Λογαριασμός 06.00 "Προὐπολογισμός εσόδων"  126

5.6.16  Λογαριασμός 06.10 "Εκτέλεση προὐπολογισμού εσόδων"  126

5.6.17  Λογαριασμός 06.21 "Βεβαιωθέντα Ἐσοδα"  128

5.6.18  Λογαριασμός 06.31 "Απολογισμός Εσόδων [εισπραχθέντα, ἐσοδα)"  128

5.6.19  Κλείσιμο των λογαριασμών του προὐπολογισμού στο τέλος της χρήσης  129

5.6.20  Σχηµατική παρουσίαση των εγγραφών στους Λογαριασμούς Δημόσιου Λογιστικού και Γενικής Λογιστικής  129

5.6.21  Διαγράμματα λειτουργίας λογαριασμών Προῦπολογισμων  132

5.6.22 Υποδείγματα λογιστικών καταστάσεων  139

5.6.23  Ισολογισμός τέλους χρήσης  139

5.6.24  Κατάσταση του λογαριασμού αποτελεσμάτων) χρήσης  140

5.6.25  Πίνακας διάθεσης αποτελεσμάτων  140

5.6.26  Κατάσταση Λογαριασμού Γενικής Εκμετάλλευσης  141

5.6.27  Προσάρτηµα του Ισολογισμού καιτων Αποτελεσμάτων Χρήσης.   141

5.6.28  Ολοκληρωμένο Παράδειγμα Λογιστικής παρακολούθησης ΝΠΔΔ  142

5.7  Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) -ΠΔ 315/99  151

5.8  Πεδίο εφαρµογής ΠΔ315/99  151

5.9  Λογαριασμοί Δημόσιου Λογιστικού Δήμων  151

5.9.1  Λογαριασμοί τάξεως παρακολούθησης προὐπολογισμού των δήµων  154

5.9.2  Εννοιολογικό περιεχόµενων εσόδων δήµων  157

5.9.2.1  Φόρος  158

5.9.2 2 Τέλος  158

5.9.2.3  Δικαίωμα  158

5.9.2.4  Εισφορά   158

5.9.2.5  Τοπική φορολογία  159 

5.9.3  Βεβαίωση εσόδων  159

5.10  Οικονομικές καταστάσεις   160

5.10.1  Διαφορές λογαριασμών Γενικής Λογιστικής   160

5.10.1.1  Λογαριασμοί 15.17 και 17 "Πάγιες (μόνιμες) εγκαταστάσεις κοινής χρήσης»  160

Το βιβλίο "Λογιστική Δημοσίου Τομέα: Τάσεις και Πρακτικές" καλύπτει ένα μεγάλο εύρος θεμάτων με κοινό παρανομαστή τη λογιστική δημοσίου τομέα. Ο στόχος του βιβλίου είναι να εισάγει τον αναγνώστη σε βασικά θέματα που άπτονται της λογιστικής δημοσίου τομέα σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Ταυτόχρονα, να καταγράψει τις διεθνείς τάσεις παράλληλα με την ελληνική πραγματικότητα. Πραγματεύεται θέματα που αφορούν τις λογιστικές βάσεις που συναντάμε μόνο στο δημόσιο τομέα όπως είναι οι τροποποιημένες βάσεις της λογιστικής, τα λογιστικά πρότυπα που υπάρχουν για τους φορείς του δημοσίου τομέα στην Ελλάδα μέσω των κλαδικών λογιστικών σχεδίων και του νέου προεδρικού διατάγματος για τη λογιστική αναμόρφωση στη Γενική Κυβέρνηση, τους προβληματισμούς για τις χρήσεις και τους χρήστες των λογιστικών καταστάσεων, τις διάφορες μορφές των προϋπολογισμών, παραδοσιακές και σύγχρονες, τις βασικές αρχές ελέγχου των δημοσίων φορέων, βασικές αρχές κοστολόγησης σε δημόσιους οργανισμούς, τις νέες μορφές χρηματοοικονομικής πληροφόρησης καθώς και εργαλεία ανάλυσης λογιστικών καταστάσεων δημοσίων φορέων μέσω αριθμοδεικτών. Επιπλέον, προσφέρει μια εισαγωγή στα διεθνή λογιστικά πρότυπα δημοσίου τομέα (IPSAS) και τα ευρωπαϊκά λογιστικά πρότυπα δημοσίου τομέα (ΕPSAS) που είναι σε φάση ανάπτυξης.

Το βιβλίο μέσω των ασκήσεων αυτοαξιολόγησης, των ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής και των ασκήσεων προς επίλυση αποτελεί ένα χρήσιμο σύγγραμμα για φοιτητές, λογιστές, δημόσιους υπαλλήλους καθώς και όσους επιθυμούν να αποκτήσουν μια σφαιρική γνώση του αντικειμένου.