Η λογιστική των Ο.Τ.Α

ΡΑΛΛΗΣ Ι.,( Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής, Διδ. Παντείου Παν.)

Έτος Έκδοσης: 2016
Αρ. Σελίδων: 776
85,00 €
76,50 € Έκπτωση 10%
με ΦΠΑ
Ποσότητα
 

Ασφαλείς τρόποι πληρωμής online αγορών

 

Τρόποι Αποστολής προιόντων

Πρόλογος δεύτερης έκδοσης Σελ. XXV

Πρόλογος πρώτης έκδοσης Σελ. XXVII

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ  

Α. Οι αρχές που διέπουν την σύνταξη των Οικονομικών Καταστάσεων  

1. Η λογιστική τυποποίηση των ΟΤΑ στην Ελλάδα Σελ. 1

2. Η έννοια των Οικονομικών Καταστάσεων Σελ. 4

3. Ο σκοπός των Οικονομικών Καταστάσεων Σελ. 5

4. Οι λογιστικές αρχές σύνταξης των Οικονομικών Καταστάσεων Σελ. 5

Β. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Οικονομικών Καταστάσεων των ΟΤΑ διεθνώς  

1. Διαφορές των οικονομικών εκθέσεων των επιχειρήσεων και των τοπικών αρχών Σελ. 8

2. Τα χαρακτηριστικά της υποβολής μίας οικονομικής έκθεσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Σελ. 9

3. Ποιοι είναι οι χρήστες των οικονομικών εκθέσεων Σελ. 10

4. Οι χρήσεις των οικονομικών εκθέσεων Σελ. 12

5. Ποιοι στόχοι πρέπει να επιτυγχάνονται μέσω των οικονομικών εκθέσεων Σελ. 12

6. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των πληροφοριών των Οικονομικών Καταστάσεων Σελ. 14

Γ. Βασικές αρχές διάρθρωσης των λογαριασμών του ΚΛΣ Σελ. 15

Δ. Υπογραφή Οικονομικών Καταστάσεων Σελ. 16

Ε. Βιβλία και Στοιχεία των ΟΤΑ  

1. Τηρούμενα βιβλία και στοιχεία στους ΟΤΑ, σύμφωνα με το Δημόσιο Λογιστικό Σελ. 17

Ι. Βιβλία Σελ. 17

ΙΙ. Στοιχεία Σελ. 18

2. Βιβλία τηρούμενα στους ΟΤΑ, λόγω εφαρμογής του Διπλογραφικού Συστήματος  

I. Γενικές αρχές μηχανογραφικής τήρησης των βιβλίων Σελ. 23

II. Υποχρεωτικώς τηρούμενα βιβλία. Σελ. 27

III. Χρόνος ενημέρωσης των βιβλίων Σελ. 28

Στ. Απογραφή και αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των ΟΤΑ κατά την έναρξη εφαρμογής του Διπλογραφικού Συστήματος Σελ. 29

1. Εισαγωγή Σελ. 29

2. Απογραφή - Αποτίμηση της περιουσίας των ΟΤΑ και ΠΔ 315/1999 Σελ. 31

3. Απογραφή και Αποτίμηση Παγίων Σελ. 33

3.1. Γενικά Σελ. 33

3.2 Εκτίμηση της αξίας των ακινήτων Σελ. 35

4. Νομικά θέματα κατά την διαδικασία της απογραφής Σελ. 36

5. Απογραφή και αποτίμηση λοιπών περιουσιακών στοιχείων Σελ. 36

5.1. Απογραφή αποθεμάτων - Υλικών Σελ. 38

5.2. Απογραφή - Αποτίμηση Συμμετοχών - Εγγυήσεων Σελ. 38

5.3. Απογραφή - Αποτίμηση Απαιτήσεων Σελ. 39

5.4. Απογραφή και αποτίμηση των χρεογράφων Σελ. 40

5.5. Απογραφή και αποτίμηση των χρηματικών διαθεσίμων Σελ. 41

5.6. Απογραφή - αποτίμηση Υποχρεώσεων Σελ. 41

5.7. Προσδιορισμός της Καθαρής Θέσης - Κεφαλαίου Σελ. 43

6. Ανάπτυξη ειδικών θεμάτων που προκύπτουν κατά την απογραφή της δημοτικής περιουσίας  

6.1. Έννοια κοινόχρηστων περιουσιακών στοιχείων και τρόπος απογραφής και αποτίμησής τους Σελ. 44

6.2. Λοιπά σχετικά με την απογραφή κοινόχρηστων χώρων Σελ. 47

6.3. Προβλήματα καταγραφής κοινόχρηστου χώρου Σελ. 48

6.4. Απογραφή παγίων περιουσιακών στοιχείων του Δήμου που έχουν παραχωρηθεί σε λοιπά ΝΠΔΔ - Διαδημοτικές επιχειρήσεις Σελ. 48

6.5. Έννοια των κοινωφελών περιουσιακών στοιχείων και τρόπος απογραφής και αποτίμησής τους Σελ. 49

6.6. Ακίνητα τρίτων Σελ. 49

6.7. Απογραφή και αποτίμηση των σχολείων - σχολικής περιουσίας Σελ. 49

6.8. Επιχορηγούμενα ακίνητα και εγκαταστάσεις Σελ. 50

6.9. Απογραφή ακινήτων που εμπίπτουν στο καθεστώς χρησικτησίας Σελ. 51

6.10. Απογραφή οικοπέδων που προκύπτουν από εισφορά σε γη, σε περίπτωση επεκτάσεως του σχεδίου πόλης (Ν 1337/1983) Σελ. 51

6.11. Αθλητικές εγκαταστάσεις Σελ. 52

6.12. Γεωτρήσεις Σελ. 52

6.13. Κατεστραμμένα πάγια περιουσιακά στοιχεία Σελ. 52

6.14. Απαλλοτριωμένα ακίνητα, αλλά μη διαμορφωμένα Σελ. 52

6.15. Ακίνητα υπό απαλλοτρίωση Σελ. 52

6.16. Διαδικασία απογραφής Καλλικρατικών Δήμων Σελ. 53

Ζ. Κυρώσεις μη εφαρμογής της διπλογραφικής λογιστικής μεθόδου Σελ. 53

Η. Δυνατότητα ανάθεσης σε εξωτερικούς συνεργάτες - Θεσμικό πλαίσιο Σελ. 54

 

2. Η ΓΕΝΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΤΩΝ ΟΤΑ  

Α. Ανάλυση της δομής και του περιεχομένου του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου των ΟΤΑ Σελ. 55

ΟΜΑΔΑ 1 - Πάγιο Ενεργητικό  

1. Συνοπτική παρουσίαση των περιουσιακών στοιχείων που περιλαμβάνονται στους λογαριασμούς του Πάγιου Ενεργητικού Σελ. 56

2. Επέκταση, προσθήκη, βελτίωση, συντήρηση και επισκευή ενσώματων Περιουσιακών Στοιχείων. Σελ. 57

3. Αποσβέσεις των πάγιων περιουσιακών στοιχείων Σελ. 58

α. Εννοιολογικοί προσδιορισμοί Σελ. 58

β. Παράγοντες που επιδρούν στην μείωση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων Σελ. 59

γ. Η έννοια της απόσβεσης Σελ. 59

δ. Μέθοδοι και γενικές αρχές λογισμού των αποσβέσεων Σελ. 60

ε. Λογιστική και διαχειριστική απεικόνιση των αποσβέσεων Σελ. 61

στ. Προϋποθέσεις για αναγνώριση των αποσβέσεων ως εκπεστέες από τα έσοδα δαπάνης Σελ. 61

4. Έννοιες και τρόποι διαμόρφωσης του αρχικού κόστους κτήσης ενσώματων παγίων στοιχείων  

α. Κόστος κτήσεως διά αγοράς Σελ. 62

β. Απόκτηση παγίων στοιχείων από δωρεές τρίτων Σελ. 62

γ. Απόκτηση παγίων με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) Σελ. 63

δ. Απόκτηση με απαλλοτρίωση Σελ. 67

ε. Ιδιοπαραγωγή ή ιδιοκατασκευή παγίων στοιχείων Σελ. 67

5. Λογιστικά θέματα σχετικά με τα Πάγια Περιουσιακά Στοιχεία  

5.1. Αναπροσαρμογή αξίας παγίων στοιχείων Σελ. 68

5.2. Προβλέψεις για απαξιώσεις και υποτιμήσεις παγίων στοιχείων Σελ. 71

5.3. Απόσυρση παγίων στοιχείων Σελ. 72

5.4. Ενσώματα πάγια στοιχεία και επιχορηγήσεις. Σελ. 73

5.5. Δημοτική - Δημόσια (κοινόχρηστη περιουσία) Σελ. 74

5.6. Εμπράγματα βάρη επί ακινήτων Σελ. 74

5.7. Καταγραφή ακίνητης περιουσίας δήμων και περιφερειών Σελ. 75

5.8. Δωρεάν παραχώρηση χρήσης δημοτικού ή περιφερειακού ακινήτου Σελ. 76

5.9. Εκποίηση δημοτικού ή περιφερειακού ακινήτου Σελ. 77

5.10. Ανταλλαγή ακινήτων Σελ. 78

6. Εννοιολογική παρουσίαση των λογαριασμών της Ομάδας 1 «Πάγιου Ενεργητικού» κατά λογαριασμό  

6.1. Λογαριασμός 10 «Εδαφικές Εκτάσεις» Σελ. 78

6.2. Λογαριασμός 11 «Κτίρια - Εγκαταστάσεις Κτιρίων - Τεχνικά Έργα» Σελ. 81

6.3. Λογαριασμός 12 «Μηχανήματα - Τεχνικές εγκαταστάσεις - Λοιπός μηχανολογικός εξοπλισμός» Σελ. 89

6.4. Λογαριασμός 13 «Μεταφορικά Μέσα» Σελ. 92

6.5. Λογαριασμός 14 «Έπιπλα & Λοιπός Εξοπλισμός» Σελ. 93

6.6 Λογαριασμός 15 «Ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση και προκαταβολές κτήσεως παγίων» Σελ. 95

6.7. Λογαριασμός 16 «Ασώματες Ακινητοποιήσεις & Έξοδα πολυετούς απόσβεσης» Σελ. 105

6.8. Λογαριασμός 17 «Πάγιες (μόνιμες) εγκαταστάσεις κοινής χρήσης» Σελ. 111

6.9. Λογαριασμός 18 «Τίτλοι πάγιας επένδυσης και μακροπρόθεσμες απαιτήσεις» Σελ. 113

6.10 Λογαριασμός 19 «Πάγιο Ενεργητικό άυλων κέντρων» Σελ. 127

ΟΜΑΔΑ 2 - Αποθέματα  

1. Συνοπτική παρουσίαση των περιουσιακών στοιχείων που περιλαμβάνονται στην ομάδα 2 «Αποθέματα» Σελ. 129

2. Εννοιολογική παρουσίαση των λογαριασμών της Ομάδας 2 «Αποθέματα» κατά λογαριασμό  

2.1. Λογαριασμός 20 «Εμπορεύματα» Σελ. 130

2.2. Λογαριασμός 21 «Προϊόντα έτοιμα και ημιτελή» Σελ. 130

2.3. Λογαριασμός 22 «Υποπροϊόντα και υπολείμματα» Σελ. 130

2.4. Λογαριασμός 23 «Παραγωγή σε εξέλιξη (Προϊόντα- υποπροϊόντα και υπολείμματα στο στάδιο της κατεργασίας)» Σελ. 130

2.5. Λογαριασμός 24 «Υλικά κατασκευής ή επισκευής τεχνικών έργων» Σελ. 131

2.6. Λογαριασμός 25 «Αναλώσιμα υλικά» Σελ. 131

2.7. Λογαριασμός 26 «Ανταλλακτικά παγίων στοιχείων» Σελ. 131

2.8. Λογαριασμός 28 «Είδη συσκευασίας» Σελ. 131

2.9. Λογαριασμός 29 «Αποθέματα άλλων κέντρων» Σελ. 131

3. Τρόπος ανάπτυξης των λογαριασμών Αποθεμάτων στο Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο των ΟΤΑ Σελ. 131

4. Λογαριασμοί της Ομάδας 2 και Προϋπολογισμός των ΟΤΑ Σελ. 132

5. Λειτουργία των λογαριασμών της Ομάδας 2 «Αποθέματα»  

5.1. Αρχή της χρήσης Σελ. 133

5.2. Διάρκεια της χρήσης Σελ. 133

5.3. Τέλος της χρήσης Σελ. 134

6. Λογιστικά θέματα σχετικά με τους λογαριασμούς της ομάδας 2 Σελ. 135

7. Διαδικασίες προμηθειών στους ΟΤΑ Σελ. 140

7.1. Η έννοια της προμήθειας στον δημόσιο τομέα Σελ. 140

7.2. Το θεσμικό καθεστώς των προμηθειών στους ΟΤΑ Σελ. 140

7.3. Ροή των διαδικασιών που αφορούν την προμήθεια στους ΟΤΑ Σελ. 156

ΟΜΑΔΑ 3 - Απαιτήσεις & Διαθέσιμα  

1. Συνοπτική παρουσίαση των περιουσιακών στοιχείων που περιλαμβάνονται στην ομάδα 3 «Απαιτήσεις»  

1.1. Κατηγορίες στοιχείων της ομάδας 3 Σελ. 159

1.2. Διάκριση των απαιτήσεων σε βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες Σελ. 159

1.3. Διάκριση των απαιτήσεων βάσει του βαθμού φερεγγυότητάς τους και λοιπά θέματα που αφορούν την εισπραξιμότητα των απαιτήσεων Σελ. 159

1.4. Η βεβαίωση των εσόδων στους ΟΤΑ Σελ. 164

2. Αναλυτική παρουσίαση των πρωτοβάθμιων λογαριασμών της ομάδας 3  

2.1. Λογαριασμός 30 «Απαιτήσεις από πωλήσεις, υπηρεσίες και λοιπά έσοδα (λογ. 70-75)» Σελ. 166

2.2. Λογαριασμός 32 «Παραγγελίες στο Εξωτερικό» Σελ. 169

2.3. Λογαριασμός 33 «Χρεώστες Διάφοροι» Σελ. 170

2.4. Λογαριασμός 34 «Χρεόγραφα» Σελ. 174

2.5. Λογαριασμός 35 «Λογαριασμοί διαχείρισης προκαταβολών & πιστώσεων» Σελ. 177

2.6. Λογαριασμός 36 «Μεταβατικοί λογαριασμοί Ενεργητικού» Σελ. 179

2.7. Λογαριασμός 38 «Χρηματικά Διαθέσιμα» Σελ. 183

2.8. Λογαριασμός 39 «Απαιτήσεις και Διαθέσιμα άλλων κέντρων» Σελ. 190

ΟΜΑΔΑ 4 - Καθαρή θέση - Προβλέψεις - Μακροπρόθεσμες Υποχρεώσεις  

1. Παρουσίαση του περιεχομένου της ομάδας 4 Σελ. 191

2. Εννοιολογικοί προσδιορισμοί της «Καθαρής Θέσης» Σελ. 191

3. Αναλυτική παρουσίαση των λογαριασμών της ομάδας 4 Σελ. 192

3.1. Λογαριασμός 40 «Κεφάλαιο» Σελ. 192

3.2. Λογαριασμός 41 «Αποθεματικά - Διαφορές Αναπροσαρμογής» Σελ. 193

3.3. Λογαριασμός 42 «Αποτελέσματα εις Νέο» Σελ. 196

3.4. Λογαριασμός 43 «Επιχορηγήσεις Επενδύσεων» Σελ. 197

3.5. Λογαριασμός 44 «Προβλέψεις» Σελ. 203

3.6. Λογαριασμός 45 «Μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις» Σελ. 213

3.7. Λογαριασμός 46 και 47 Σελ. 220

3.8. Λογαριασμός 48 «Λογαριασμοί συνδέσμου με άλλα κέντρα» Σελ. 220

3.9. Λογαριασμός 49 «Προβλέψεις - Μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις άλλων κέντρων» Σελ. 220

ΟΜΑΔΑ 5 - Βραχυπρόθεσμες Υποχρεώσεις  

1. Παρουσίαση του περιεχομένου της Ομάδας 5 Σελ. 221

2. Αναλυτική παρουσίαση των λογαριασμών της Ομάδας 5 Σελ. 221

2.1. Λογαριασμός 50 «Προμηθευτές» Σελ. 221

2.2. Λογαριασμός 51 «Γραμμάτια πληρωτέα» Σελ. 227

2.3. Λογαριασμός 52 «Τράπεζες - λογαριασμοί βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων» Σελ. 229

2.4. Λογαριασμός 53 «Πιστωτές διάφοροι» Σελ. 230

2.5. Λογαριασμός 54 «Υποχρεώσεις από φόρους - τέλη» Σελ. 232

2.6. Λογαριασμός 55 «Ασφαλιστικοί Οργανισμοί» Σελ. 247

2.7. Λογαριασμός 56 «Μεταβατικοί λογαριασμοί παθητικού» Σελ. 250

2.8. Λογαριασμός 58 «Λογαριασμοί περιοδικής κατανομής» Σελ. 251

2.9. Λογαριασμός 59 «Βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις άλλων κέντρων». Σελ. 253

ΟΜΑΔΑ 6 - Λογαριασμοί Εξόδων  

1. Οργανικά έξοδα κατʼ είδος Σελ. 254

1.1. Σημασία περιεχόμενο των λογαριασμών της ομάδας 6 - εννοιολογικοί χαρακτηρισμοί Σελ. 254

2. Ανάλυση των λογαριασμών της ομάδας 6 στους ΟΤΑ Σελ. 259

3. Αναλυτική παρουσίαση των λογαριασμών της Ομάδας 6 Σελ. 261

3.1. Λογαριασμός 60 «ΑΜΟΙΒΕΣ ΚΑΙ ΕΞΟΔΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ» Σελ. 261

3.2. Λογαριασμός 61 «ΑΜΟΙΒΕΣ ΚΑΙ ΕΞΟΔΑ ΑΙΡΕΤΩΝ ΑΡΧΟΝΤΩΝ & ΤΡΙΤΩΝ» Σελ. 265

3.3. Λογαριασμός 62 «ΠΑΡΟΧΕΣ ΤΡΙΤΩΝ» Σελ. 283

3.4. Λογαριασμός 63 «ΦΟΡΟΙ-ΤΕΛΗ» Σελ. 295

3.5. Λογαριασμός 64 «ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΞΟΔΑ» Σελ. 298

3.6. Λογαριασμός 65 «ΤΟΚΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΗ ΕΞΟΔΑ» Σελ. 309

3.7. Λογαριασμός 66 «ΑΠΟΣΒΕΣΕΙΣ ΠΑΓΙΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΜΕΝΕΣ ΣΤΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ» Σελ. 310

3.8. Λογαριασμός 67 «ΠΑΡΟΧΕΣ - ΧΟΡΗΓΙΕΣ - ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΩΡΕΕΣ» Σελ. 310

3.9. Λογαριασμός 68 «ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΕΩΣ» Σελ. 314

3.10. Λογαριασμός 69 «ΟΡΓΑΝΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΚΑΤʼ ΕΙΔΟΣ ΑΛΛΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ» Σελ. 314

ΟΜΑΔΑ 7 - Λογαριασμοί εσόδων  

1. Διάκριση των εσόδων σύμφωνα με το Δημόσιο Λογιστικό Σελ. 315

2. Νομικό πλαίσιο περί βεβαιώσεως και εισπράξεως των εσόδων των ΟΤΑ Σελ. 316

2.1. Βασικοί εννοιολογικοί προσδιορισμοί εσόδων Σελ. 318

2.2. Όργανα επιβολής φορολογητέων εσόδων, τελών Σελ. 319

2.3. Η διαδικασία «Βεβαίωσης» των εσόδων των ΟΤΑ Σελ. 320

3. Η διαδικασία είσπραξης των εσόδων των ΟΤΑ Σελ. 323

4. Έσοδα από πωλήσεις αποθεμάτων Σελ. 326

5. Διαγραφή χρεών Σελ. 327

6. Ανάλυση των λογαριασμών της ομάδας 7 στους ΟΤΑ Σελ. 328

6.1. Λογαριασμός 70: «Πωλήσεις εμπορευμάτων και λοιπών αποθεμάτων» Σελ. 328

6.2. Λογαριασμός 71: «Πωλήσεις προϊόντων» Σελ. 330

6.3. Λογαριασμός 72: «Έσοδα από φόρους - εισφορές - πρόστιμα - προσαυξήσεις» Σελ. 331

6.4. Λογαριασμός 73: «Έσοδα από τέλη και δικαιώματα (παροχή υπηρεσιών)» Σελ. 335

6.5. Λογαριασμός 74: «Έσοδα από επιχορηγήσεις» Σελ. 349

6.6. Λογαριασμός 75: «Έσοδα από παρεπόμενες ασχολίες και δωρεές» Σελ. 351

6.7. Λογαριασμός 76 «Έσοδα Κεφαλαίων» Σελ. 352

6.8. Λογαριασμός 78: «Ιδιοπαραγωγή παγίων - Γενικά Έσοδα» Σελ. 353

ΟΜΑΔΑ 8 - Λογαριασμοί έκτακτων & ανόργανων Αποτελεσμάτων  

8.1. Περιεχόμενο της Ομάδας 8 Σελ. 354

8.2. Λογαριασμός 80 «Γενική Εκμετάλλευση» Σελ. 354

1. Παρουσίαση του Λογαριασμού Σελ. 354

2. Εργασίες κατάρτισης του λογαριασμού 80 «Γενική Εκμετάλλευση» Σελ. 355

8.3. Λογαριασμός 81 «Έκτακτα και Ανόργανα Αποτελέσματα» Σελ. 357

8.4. Λογαριασμός 82 «Έξοδα και έσοδα προηγουμένων χρήσεων» Σελ. 359

8.5. Λογαριασμός 83 «Προβλέψεις για έκτακτους κινδύνους» Σελ. 361

8.6. Λογαριασμός 84 «Έσοδα από προβλέψεις προηγουμένων χρήσεων» Σελ. 362

8.7. Λογαριασμός 85 «Αποσβέσεις παγίων μη ενσωματωμένες στο λειτουργικό κόστος» Σελ. 362

8.8. Λογαριασμός 86 «Αποτελέσματα χρήσεως» Σελ. 362

8.9. Λογαριασμός 88: «Αποτελέσματα προς διάθεση» Σελ. 364

8.10 Λογαριασμός 89 «Ισολογισμός» Σελ. 365

ΟΜΑΔΑ 10 - Λογαριασμοί Τάξεως  

1. Συνοπτική παρουσίαση Σελ. 366

2. Λειτουργία και περιεχόμενο των υπολογαριασμών της ομάδας 10 Σελ. 366

3. Εμφάνιση στον Ισολογισμό των λογαριασμών τάξεως Σελ. 367

3. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ  

Α. Η κοστολογική Διάρθρωση των ΟΤΑ  

1. Παρουσίαση της Αναλυτικής Λογιστικής Σελ. 369

2. Οι στόχοι που επιτυγχάνονται με την λειτουργία της Αναλυτικής Λογιστικής Σελ. 369

3. Προϋποθέσεις υλοποίησης της Αναλυτικής Λογιστικής Σελ. 371

4. Σύνδεση Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής  

1. Μεταφορά των δεδομένων των ομάδων 2, 6, 7 και 8 - Τρόποι λειτουργίας Σελ. 372

2. Λογιστική διαδικασία της μεταφοράς των δεδομένων της Γενικής Λογιστικής στην Αναλυτική Λογιστική Σελ. 374

5. Παρουσίαση του τρόπου λειτουργίας των λογαριασμών της ομάδας 9  

5.1. Λογαριασμός 90 «Διάμεσοι - Αντικριζόμενοι λογαριασμοί» Σελ. 376

5.2. Λογαριασμός 91 «Ανακατάταξη Εξόδων - Ενδιάμεσα κέντρα κόστους» Σελ. 378

5.3. Λογαριασμός 92 «Κέντρα (θέσεις) κόστους» Σελ. 380

5.4. Λογαριασμός 93 «Κόστος παραγωγής - κόστος ιδιοκατασκευής παγίων εγκαταστάσεων» Σελ. 387

5.5. Λογαριασμός 94 «Αποθέματα» Σελ. 387

5.6. Λογαριασμός 96 «Έσοδα - Μικτά Αποτελέσματα» Σελ. 389

5.7. Λογαριασμός 97 «Διαφορές απογραφών και καταλογισμού» Σελ. 390

5.8. Λογαριασμός 98 «Αναλυτικά Αποτελέσματα» Σελ. 390

5.9. Κλείσιμο των λογαριασμών της Αναλυτικής Λογιστικής στο τέλος της χρήσεως και άνοιγμά τους στη νέα χρήση Σελ. 393

4 . ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΟΤΑ  

Α. Ο προϋπολογισμός των ΟΤΑ  

1. Εισαγωγή Σελ. 399

2. Η σημασία του προϋπολογισμού στους ΟΤΑ Σελ. 399

3. Η έννοια του προϋπολογισμού Σελ. 400

4. Ο προϋπολογισμός των ΟΤΑ στην Ελλάδα Σελ. 400

4.1. Συνοπτική παρουσίαση Σελ. 400

4.2. Οι αρχές που διέπουν τον προϋπολογισμό στους ΟΤΑ Σελ. 401

4.3. Περιεχόμενο και τύπος προϋπολογισμού Σελ. 403

4.4. Κατάρτιση, ψήφιση, έλεγχος νομιμότητας και δημοσίευση του Προϋπολογισμού Σελ. 405

4.5. Διάρκεια της ισχύος του προϋπολογισμού Σελ. 411

4.6. Μεταφορά πιστώσεων - αποθεματικό Σελ. 412

4.7. Αναμόρφωση - Τροποποίηση προϋπολογισμού Σελ. 415

4.8. Εκτέλεση και έλεγχος της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού Σελ. 417

4.9. Προϋπολογισμός και Διπλογραφικό σύστημα των ΟΤΑ Σελ. 420

5. Ο απολογισμός των ΟΤΑ Σελ. 442

6. Πίνακες αντιστοίχισης κωδικών Λογιστικού Σχεδίου και κωδικών προϋπολογισμού (ΚΥΑ 26945/2015) Σελ. 446

7. Σχεδιαζόμενες αλλαγές στο σύστημα παρακολούθησης, κατάρτισης και εκτέλεσης του Προϋπολογισμού Σελ. 478

7.1. Επιτροπή Οικονομικής ανασυγκρότησης ΟΤΑ Σελ. 479

7.2. Παρακολούθηση κατάρτισης και εκτέλεσης Προϋπολογισμού Σελ. 479

7.3 Αδυναμία κατάρτισης ισοσκελισμένου Προϋπολογισμού Σελ. 480

7.4. Λογαριασμός οικονομικής ενίσχυσης ΟΤΑ Σελ. 481

7.5. Προγραμματική συμφωνία οικονομικής υποστήριξης Σελ. 481

7.6. Σύνταξη εκθέσεων από την Επιτροπή Οικονομικής Ανασυγκρότησης Σελ. 481

7.7. Ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης ΟΠΔ Σελ. 481

7.8. Υποβολή οικονομικών στοιχείων Σελ. 482

Β. Τα είδη ελέγχου των ΟΤΑ  

1. Εισαγωγή Σελ. 483

2. Ο προληπτικός έλεγχος δαπανών των ΟΤΑ Σελ. 483

3. Ο κατασταλτικός έλεγχος δαπανών των ΟΤΑ Σελ. 484

4. Ο έλεγχος είσπραξης εσόδων των ΟΤΑ Σελ. 486

5. Οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος των ΟΤΑ από το Υπουργείο Οικονομικών Σελ. 486

6. Σχεδιαζόμενες αλλαγές στο σύστημα ελέγχου και εποπτείας των ΟΤΑ Σελ. 487

5. ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΕΛΟΥΣ ΧΡΗΣΕΩΣ  

Α. Εισαγωγή Σελ. 489

Β. Λογιστικές συμφωνίες τέλους χρήσης Σελ. 489

1. Ασώματες ακινητοποιήσεις Σελ. 489

2. Ενσώματες ακινητοποιήσεις Σελ. 490

3. Τίτλοι πάγιας επενδύσεως και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις Σελ. 496

4. Αποθέματα Σελ. 498

5. Πελάτες Σελ. 499

6. Λογαριασμοί διαχειρίσεως προκαταβολών και πιστώσεων Σελ. 500

7. Χρηματικά Διαθέσιμα Σελ. 501

7.1. Ταμείο (λ/γ 38.00) Σελ. 501

7.2. Λογαριασμοί Όψεως (λ/γ 38.03) Σελ. 502

7.3. Παραδείγματα συμφωνίας χρηματικών διαθεσίμων μεταξύ Γενικής Λογιστικής και Οικονομικής διαχείρισης Σελ. 503

8. Κεφάλαιο Σελ. 504

9. Επιχορηγήσεις Σελ. 505

10. Προβλέψεις Σελ. 507

11. Χορηγήσεις - Τράπεζες Σελ. 507

12. Προμηθευτές Σελ. 509

13. Φόροι - Τέλη και Ασφαλιστικοί Οργανισμοί Σελ. 509

14. Μεταβατικοί Λογαριασμοί Σελ. 515

15. Δαπάνες - λογαριασμοί ομάδας 6 Σελ. 515

16. Έσοδα λογαριασμοί ομάδας 7 Σελ. 516

17. Έκτακτα και Ανόργανα Έσοδα - Έξοδα - λογαριασμοί ομάδας 8 Σελ. 516

18. Στοιχεία από Νομική Υπηρεσία Σελ. 516

19. Συμφωνίες βάσει του Απολογιστικού Πίνακα, του Δήμου Σελ. 517

20. Κόστος παροχής υπηρεσιών Σελ. 518

Γ. Κλείσιμο Ισολογισμού στην πράξη Σελ. 518

6. ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ  

Α. Ισολογισμός Σελ. 521

Β. Κατάσταση Λογαριασμού Αποτελεσμάτων Χρήσεως Σελ. 525

Γ. Κατάσταση Λογαριασμού Γενικής Εκμετάλλευσης Σελ. 527

Δ. Πίνακας Διαθέσεως Αποτελεσμάτων Σελ. 530

Ε. Πίνακας μεταβολών παγίων Σελ. 531

Στ. Έκθεση Οικονομικής Επιτροπής Σελ. 533

Ζ. Προσάρτημα Ισολογισμού Σελ. 537

H. Αριθμοδείκτες αξιολόγησης των Δήμων Σελ. 544

7. ΚΛΑΔΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ  

Α. Γενική Λογιστική (Ομάδα 1 έως 8) Σελ. 549

Β. Ομάδα 10 Σελ. 658

Γ. Ομάδα 9 Σελ. 664

Δ. Συντελεστές αποσβέσεων παγίων στοιχείων Σελ. 684

1. Γενικά περί αποσβέσεων Σελ. 684

2. Χρηματοοικονομική μίσθωση Σελ. 685

3. Ανέγερση ακινήτου σε έδαφος κυριότητας του εκμισθωτή με δαπάνες του μισθωτή και δαπάνες για βελτιώσεις και προσθήκες σε μισθωμένα ακίνητα Σελ. 686

4. Συντελεστές αποσβέσεων Σελ. 687

5. ΠΔ 315/1999 και αποσβέσεις Σελ. 690

8. IPSAS - ΔΙΕΘΝΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ  

1. Τι περιλαμβάνει ο Δημόσιος Τομέας Σελ. 693

2. Οι παραδεκτές λογιστικές μέθοδοι Σελ. 694

2.1. Η ταμειακή βάση (Cash Basis) Σελ. 695

2.2. Η τροποποιημένη ταμειακή βάση (Modified Cash Basis) Σελ. 695

2.3. Η δεδουλευμένη λογιστική βάση (Αccrual basis) Σελ. 696

2.4. Η τροποποιημένη δεδουλευμένη λογιστική βάση (Modified Αccrual basis) Σελ. 696

2.5. Σύγκριση των διαφόρων λογιστικών μεθόδων Σελ. 697

2.6. Πλεονεκτήματα από την εφαρμογή της δεδουλευμένης βάσης Σελ. 698

3. Ιστορική αναδρομή των IPSAS  

3.1. Πώς φτάσαμε στα IPSAS Σελ. 699

3.2. Διάγραμμα διοικητικής δομής του IPSASB Σελ. 702

3.3. Αντικείμενο των Προτύπων του Δημόσιου Τομέα Σελ. 703

3.4. Σκοπός των Οικονομικών Καταστάσεων του Δημόσιου Τομέα Σελ. 703

3.5. Πληροφορίες προς τους χρήστες των οικονομικών καταστάσεων του Δημοσίου Τομέα Σελ. 704

4. Στόχος των IPSAS Σελ. 705

5. Το πεδίο εφαρμογής των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων του Δημόσιου Τομέα Σελ. 705

6. Ποια είναι τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα του Δημόσιου Τομέα και η αντιστοίχισή τους με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Σελ. 706

7. Συνοπτική παράθεση των διαφορών μεταξύ IFRS & IPSAS Σελ. 709

8. Ποιες είναι οι Οικονομικές Καταστάσεις των IPSAS Σελ. 710

9. Συσχέτιση Οικονομικών Καταστάσεων και Προϋπολογισμού στα IPSAS Σελ. 711

10. Διαδικασία εφαρμογής των IPSAS Σελ. 713

11. Λογιστικά θέματα σχετικά με την εφαρμογή των IPSAS Σελ. 714

12. Υποδείγματα Οικονομικών Καταστάσεων Δημοσίου Τομέα με δεδουλευμένη βάση Σελ. 716

13. Τα εν ισχύ πρότυπα των IPSAS μετά την 1η Ιανουαρίου 2014 Σελ. 724

14. Εξελίξεις ως προς την εφαρμογή των IPSAS στην Ελλάδα Σελ. 726

15. Νέες τάσεις στην παρουσίαση των Οικονομικών Καταστάσεων των Δήμων - Δημοφιλείς Οικονομικές Εκθέσεις στην Αυτοδιοίκηση Σελ. 727

Βιβλιογραφία Σελ. 733

Αλφαβητικό ευρετήριο Σελ. 737

  • Συσχέτιση του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου με τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν.3463/2006)
  • Υποδείγματα Οικονομικών καταστάσεων
  • Γενική και αναλυτική λογιστική
  • Λογιστικά παραδείγματα
  • Εργασίες τέλους χρήσεως
  • Προϋπολογισμοί-Απολογισμοί
  • Αριθμοδείκτες αξιολόγησης
  • Επίδραση των I.P.S.AS. (Διεθνών Λογιστικών Προτύπων του Δημόσιου Τομέα) στην κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων των ΟΤΑ

Στο βιβλίο Η Λογιστική των Ο.Τ.Α. συσχετίζεται η πολυνομία που διέπει το πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ με τη λογιστική τυποποίηση που επιβάλει το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο. Η ύλη του βιβλίου κατανέμεται σε οκτώ κεφάλαια, στα οποία παρουσιάζονται θέματα σχετικά με την εφαρμογή της λογιστικής τυποποίησης των Ο.Τ.Α., του προϋπολογισμού, του απολογισμού, του προληπτικού και απολογιστικού ελέγχου των Ο.Τ.Α. Γίνεται, παράλληλα, αναφορά στις επικαιροποιημένες σχετικές διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, καθώς και στην επίδραση των I.P.S.AS. (Διεθνών Λογιστικών Προτύπων του Δημόσιου Τομέα) στην κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων. Μία σπουδαία αλλαγή που συντελέστηκε μετά την πρώτη έκδοση του εγχειριδίου αφορά την εφαρμογή του ΠΔ 315/1999, που επεκτάθηκε με τον Ν 3979/2011 στις Περιφέρειες και τον Ν 4257/2014 στα δημοτικά ιδρύματα, τα νομικά πρόσωπα των δήμων και τους συνδέσμους αυτών.

Το βιβλίο Η Λογιστική των ΟΤΑ αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για τους εργαζόμενους στην τοπική αυτοδιοίκηση, του λογιστές, τους Ελεγκτές, αλλά και τους φοιτητές που σπουδάζουν εφαρμοσμένη Λογιστική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.